Jantru simbolika un praktiskais pielietojums. Durgas jantra
Durgas rudens Navarti svētki, 2021. gada jantru kolāža | |||||
Durgas pavasara svētki, 2022. gada jantru kolāža |
Durgas jantru kolāžu autore: Vineta Riekstiņa
Divas reizes man ir bijis tas prieks piedalīties kādā piedzīvojumā – Durgas jantru zīmēšanā, kas izvērtās aizraujošā, ļoti jaudīgā transformējošā ceļojumā pie sevis, ar ko vēlos padalīties. Kad pirmo reizi publicēju šo stāstu - 2021. gada nogalē - bija tikai viena deviņu jantru kolāža, bet nu tai ir pievienojusies ākamā, kas tapusi 2022. gada pavasarī. Pievienoju to kā papildinājumu, lai varētu salīdzināt, kā mainās izpausmes stils un krāsas, mainoties tajās ieliktajam nodomam. Durgas svētki - tas ir kā transformējošs rituāls, ko tā dalībnieks iziet deviņu dienu garumā. Ja neesi vēl izmēģinājis šo brīnišķīgo instrumentu sevis sakārtošanai, pašizpausmei - jebkam - var strādāt ar jebkuru nodomu - noteikti iesaku, tas ir to vērts. Var uzzīmēt tikai vienu jantru, un to var darīt jebkurā laikā.
Tas bija deviņu dienu individuāls darbs ar sevi, vienlaikus atrodoties arī kopējā grupā, grupas čatā, kur tās kuratore Evita Sarma katru rītu deva ievirzi par kādu no Durgas dievišķajiem aspektiem, un katru dienu bija jāuzzīmē viena jantra. Zīmēšana gan nav mana stiprā puse, to kā izpausmes veidu izmantoju pavisam reti, tomēr šoreiz mani kaut kas ļoti uzrunāja piedalīties. Vienīgais, ko zināju - ka tādas jantras vispār ir, biju kaut ko ļoti pavirši redzējusi, kā tās izskatās, un vairāk arī neko par tām nezināju. Esmu bezgala pateicīga Evitai Sarmai par iespēju piedalīties Navrati svētkos, kur tiek godināta dieviete Durga, tās deviņi dievišķie aspekti, kuros ir iemiesoti un izpaužas ļoti dažādie sievišķā principi.
To, kā man tas ir izdevies, var redzēt abās bilžu kolāžās raksta sākumā, ko izveidoju, pēc Pitagora numeroloģijas matricas principa, deviņos lodziņos savietojot jantras, kreisajā augšējā stūrī ir pirmā – pirmās dienas jantra, bet labajā apakšējā stūrī ir devītā – devītās dienas jantra. Uzsākot šo ceļojumu, nebiju gaidījusi, ka tas prasīs tik daudz laika – katru dienu, deviņas dienas pēc kārtas, zīmējot, konstruējot un krāsojot, mantru pavadījumā, vienatnē, atrodoties meditatīvā stāvoklī – pavadīju trīs līdz četras stundas, kā nu kuro dienu. Tā kā visbiežāk zīmēju vakaros, tad tas parasti ievilkās līdz naktij. Viennozīmīgi varu teikt – tas noteikti bija tā vērts, un to es atkārtoju vēlreiz - pavasarī!
Un tagad par visu pēc kārtas. Tikai tad, kad šīs maģiskās dienas bija noslēgušās (citādi es to nevaru nosaukt, jo bija pavisam reālas sajūtas, ka manas dzīves dažādās sfērās notiek izmaiņas), es sāku interesēties, kas jantras vispār ir. "Yantra" (jantra) ir atvasinājums no sanskrita, vārda sakne "yan" nozīmē atbalsta objekta būtību, savukārt "tra" nāk no "trana" - atbrīvošanās no verdzības. Tamdēļ var teikt, ka jantra būtībā nozīmē atbrīvošanu no dzimšanas un atdzimšanas.
Jantras ir kā maģiskas diagrammas, kuru veidošanā tiek izmantota sakrālā ģeometrija. Tās tiek lietotas meditācijām un dievu pielūgsmei, lai veiktu kādā no mūsu dzīves jomām korekcijas - attiecībās, biznesā, mācībās. Jantra ir gan sakrāls simbols, talismans, gan arī rituāla priekšmets. Ir arī numeroloģiskās jantras, kur tiek izmantoti dažādi skaitļu salikumi. Lai gan esmu numerologs, pagaidām vēl man ar tām nav bijusi praktiska pieredze. Numeroloģijā gan pielietoju mandalas, kas izveidotas pēc cilvēka dzimšanas datiem, tajās ir ļoti daudz informācijas par cilvēka dziļāko patieso būtību.
Jantra ir atslēga, kas palīdz savienot cilvēka apziņu ar dievišķo, kosmisko apziņu – tas arī ļauj notikt vēlamajām izmaiņām. Jantra ir logs uz augstākajām sfērām, kur mīt dievības. Tās palīdz iet tālāk par ierastajiem domāšanas paterniem un nonākt citā apziņas stāvoklī. Jantra ir mantras redzamā forma, tā ir dievības ķermenis, savukārt, mantra ir pati dievība. Kad ķermenis un dvēsele savienojas, dievība dzīvo jantrā. Šo sajūtu es piedzīvoju, kad mantru pavadībā tās zīmēju, - bija pilnīgi skaidra sajūta, ka dievišķais ir klātesošs. Un interesanti bija tas, ka es nevarēju paņemt citu krāsu, ko iedomājos ar prātu – tas radīja tādu disharmonisku sajūtu, ka iedomātā krāsa bija jāliek malā un jāļaujas paņemties tieši šim brīdim atbilstošajai. Tā man bija mācība par pieņemšanu un paļaušanos – ja reiz tu esi sākusi iet pa šo ceļu, atbilstoši savam nodomam, piesaukusi sev palīgus (Durgas dievišķos aspektus), tad paļaujies visagstākajam, tu tā vai tā nespēj ieraudzīt kopējo bildi pilnībā, kā labāk realizēt savu nodomu!
Durgas jantra
(Nulles punktā - dienu pirms Navarti svētkiem)
Jantras ir ļoti rezultatīvas, ja tās radītājs tur ieliek nodomu, ne velti tās tiek izmantotas kopš senatnes līdz pat mūsdienām. Daudzu tūkstošu gadu garumā tās ir pierādījušas savu efektivitāti. Jantras palīdz realizēt vēlamo rezultātu neatkarīgi no reliģiskās pārliecības.
Sakrālā ģeometrija, kas tiek izmantota jantrās, parāda to, kā psihiskā enerģija, ko var nosaukt arī par gara spēku, koncentrējas konkrētā formā, un kā jantra kļūst par spēka avotu, par vārtiem uz citām dimensijām. Jantrās izmantotās ģeometriskās formas ir visumā esošo arhetipu atainojums. Ir pat zinātniski pierādīts, ka centrālajai nervu sistēmai, apstrādājot redzamo informāciju, svarīga nozīme ir sākotnējām ģeometriskajām formām (līnijas, apļi, trijstūri, kvadrāti u.c.) un arī krāsām. Kā rāda pētījumi, trijstūri un taisnstūri, kas jantrās ir bieži izmantotas formas, ir visstabilākās ģeometriskās figūras emociju pasaulē. Šīs formas cilvēka smadzenes atpazīst arī tad, ja tajās ir daudz dažādu traucējumu.
Labā smadzeņu puslode aktivizējas, analizējot sarežģītus, monotonus, homogēnus attēlus, un ja vēl šie attēli tiek papildināti ar ritmiskām, zemām skaņām, kā arī cilvēka ķermenis ir atslābināts – tieši tas tiek izmantots arī rituālos. Jebkurš rituāls tiek veikts ar konkrētu nodomu, arī jantras tapšanā tiek ielikts sākotnējais nodoms. Koncentrēšanos uz jantrām, pēc tradīcijas, vienmēr pavada mantru skaitīšana vai arī klausīšanās. Līdz ar to, darbojas vēl viens uztveres kanāls – dzirde.
Jantru ģenerētā enerģija ir tik spēcīga, kā tā pārveido cilvēku subatomārā līmenī, kad novājinātās un slimās šūnas var tikt pārveidotas par veselām šūnām, tādēļ kā viens no nodomiem jantras zīmēšanā var būt veselības sakārtošana. Jantras veic ārstniecisku iedarbību gan mentālajā, gan fiziskajā, gan garīgajā līmenī. Koncentrējoties uz jantru un to vizualizējot, tādā veidā ģenerētā dievišķā mīlestības enerģija palīdz pārporogrammēt apziņu, iegūt jaunu pasaules redzējumu.
Tātad, jantru pielietojums var būt ļoti plašs - gan ķermeņa, gan psihes dziedināšanai, lai atbrīvotos no sliktiem ieradumiem, gan arī meistarības iegūšanai kādā jomā, aizsardzībai pret maģiju, astroloģiskām vai numeroloģiskām korekcijām, veiksmes iegūšanai, ļauno garu izdzīšanai, labklajības iegūšanai, zināšanu ieguvei, mīlestībai, kaisles veicināšanai utt. Cilvēkam, kurš nēsā jantru kā talismanu, tā kļūst par apziņas koncentrēšanas punktu, vien tās vērošana jau var radīt izmaiņas dzīvē. Kur ir mūsu uzmanība, tur aizplūst enerģija, līdz ar to - notiek attiecīgie notikumi.
Vēdiskā tradīcija atbalsta uzskatu, ka jantras ir noteiktas enerģijas izpausme šajā pasaulē un attaino Visuma patieso dabu. Jantras ir trīs principu savienojums: formas princips (akriti rupa), darbības princips (krija rupa), vadīšanas princips (šakti rupa).
Galvenie ģeometriskie elementi, kurus izmanto jantrās:
Bindū - punkts, aplis, fokusa punkts, kas ir vienmēr centrā. Simbolizē sēklu, no kuras attīstījies viss radītais, un kurā tas atgriezīsies. Radīšanas un sabrukuma process. Šivas un Šakti savienošanās. Apziņas un enerģijas savienošanās. Izelpa un ieelpa.
Trijstūris - figūra, kas norobežo telpu, pirmā forma, kas parādījās radīšanas laikā, pirmsākuma trijstūris. Tā apgrieztā forma ir radīšana. Pamatmatrica jeb prakriti.
Ar virsotni uz augšu - puruša jeb apziņa - vīrišķais princips, uguns elements.
Ar virsotni uz leju - prakriti jeb enerģija - sievišķais princips, ūdens elements.
Aplis – nav laika, nav ne sākuma ne gala, ir tikai mūžība. Dzimšanas, dzīves, nāves process, kā nebeidzams cikls. Aplis – tas ir kā cilvēka līgums ar Dievu.
Kvadrāts - jantras pamats. Fiziskā, laicīgā pasaule. Zemes elements.
Lotosa ziedlapas – simbolizē tīrību, transcendenci, brīvību no dažādām ietekmēm. Radīšanas process.
Mogras ziedlapiņas – (zīmē kā turpinājumu lotosa ziedlapiņu galos) – vienotība un dievišķā iecere. Veiksmes un arī sievišķības simbols.
Heksaghramma – divu augšup un lejup vērstu trijstūru apvienojums, vīrišķā un sievišķā principa vienotība, apziņas un enerģijas vienotība.
Pentagramma – cilvēciskā esamība.
Jantrās katrai krāsai ir sava nozīme un funkcija, katra to tām atšķirīgi iedarbojas uz mūsu apziņu.
Sarkans – dzīvība, vitalizējošs un mobilizējošs spēks, agresija, pamatinstinkti, simbolizē uguns elementu.
Oranžs – silts, pozitīvs spēks, stimulē seksualitāti, nomierina pārlieku lielu jūtīgumu.
Dzeltens – pozitīvs spēks, dzīvība; stimulē smadzenes; zināšanas, informācija; optimisms; simbolizē zemi (saistība arī ar zelta krāsu).
Zaļš – mierīgs, atjaunošs spēks, relaksējoss, nomierinošs, iedarbojas uz asins ķīmisko sastāvu, simbolizē koka elementu.
Zils – mierīgs, vēss, rāms spēks, socializēšanās, stimulē nervu sistēmu, simbolizē ūdens elementu.
Brūns – zemes krāsa – materiālais plāns; instingtīvs, juteklisks, var būt depresīva pieskaņa.
Balts – tīrība, skaidrība, zināšanas, ūdens – baltā krāsa atstaro, atspoguļo; gaiss - tīrs, dzidrs (saistība arī ar sudraba krāsu).
Melns - noliegšana, melns caurums, dziļa aka.
Pelēks – neskaidrība, pāreja no melnās uz balto vai otrādi; depresija.
Violets – transformācija, viedums, intuīcija.
Zelta krāsa – Saule, zināšanas, viedums, bagātība, jaunas dzīves sākšana, balva par paveikto (saistība arī ar dzelteno krāsu).
Sudraba krāsa – Mēness, zināšanas un attīstība, intuīcija, zemapziņa (saistība arī ar balto krāsu).
Ņemot verā to, ka ikviena jantras detaļa ir ar dziļu jēgu, nav ieteicams tās izmainīt, kā arī ir vēlams savā garīgajā praksē izmantot tikai paša autora radītās jantras, jo mēs nevaram zināt, ar kādu nolūku to kāds cits ir zīmējis, tādēļ var sanākt pavisam neparedzams rezultāts, ne tāds kā cilvēks bija plānojis. Tādēļ vislabāk ir jantras zīmēt sev pašam, - ielikt tajā savu nodomu un paļauties uz intuīciju. Var izmantot arī tās jantras, kuras ir atstājuši mantojumā senie riši (būtnes ar ļoti augstu garīgās un intelektuālās evolūcijas pakāpi), par kuru iedarbību cilvēki ir pārliecinājušies daudzu tūkstošu gadu garumā.
Jantras palīdz realizēt vēlamo neatkarīgi no reliģiskās pārliecības, to var nosaukt par metodi vai instrumentu. Tas, ka tiek piesaukti dažādi hinduisma termini sanskrita valodā – tas ir tikai koncepts, kas apraksta, kas tas ir, kā tas strādā, un kā to izmantot.
Jantras ir daudz un dažādas, katra ir saistīta ar kādu no dievībām smalkmateriālajā plānā, pat ar vairākām, un katra var palīdzēt sakārtot kādu no dzīves jomām, atbilstoši tās darbības sfērai un mūsu nodomam. Piemēram, Ganeša jantra var kļūt par aizsardzības talismanu, noņemt šķēršļus un ierobežojumus mērķu sasniegšanai. Ganešs ir dievība, kas var likvidēt šķēršļus mūsu garīgajā un materiālajā ceļā, palīdzēt pieņemt pareizos lēmumus, izlabot kļūdas un piesaistīt veiksmi.
Vai arī Šri jantra - tā ir dievietes Šri vai Tripurasundari ģeometriskais attēls, kas simbolizē Šakti enerģiju, kas dod mums garīgo, materiālo pārpilnību, labklājību un bagātību. Šī universālā jantra var kļūt par aizsardzības talismanu un var palīdzēt atrisināt jebkuru konkrētu uzdevumu. Attēlos zemāk kā piemērus var redzēt Šri un Ganeša jantras, bet, tā kā tās ir kāda cita autora radīts darbs, tad nav izmantojamas saviem nolūkiem, savu jantru ir jāuzzīmē katram pašam, vai arī var iegādāties tādas, kas radītas pēc to sakrālās ģeometrijas pamatprincipiem, ar attiecīgajām proporcijām un oriģinālajām krāsām, ko atstājuši mantojumā riši.
Ganeša jantra | Šri jantra |
Durgas jantra
Visbeidzot stāstā parādās tā galvenā varone - parti Durga, kas mani pārsteidza ar savu jaudu un tik dažādajiem tās deviņiem dievišķajiem aspektiem! Izrādījās, ka esmu ar to bijusi pazīstama jau krietni agrāk – caur mantrām, kuras mīlu klausīties meditācijās, un visbeidzot dzīve mani aizveda arī līdz tās materiālajai formai – jantrai, par ko esmu bezgala pateicīga!
Dieviete Durga tika radīta, lai cīnītos pret ļauno dēmonu Mahishasuru. Brahma (radošais aspekts), Višnu (saglabāšanas aspekts) un Šiva (transformtīvais, ārdošais aspekts) - šī varenā dievu trīsvienība apvienojās, lai izveidotu spēcīgu sievieti ar desmit rokām. Kad Durga kā gars iznāca no svētās Gangas ūdeņiem, visi dievi kopā viņai piešķīra fizisko formu.
Durga – “sieviete praktiskā”, kas ilgi nefilozofē, bet risina lietas – nu tā, pa nopietnam, ne jau velti tai dievi ir piešķīruši tik daudz roku! Nu gluži kā mums, sievietēm – arī nākas risināt dzīvē daudzas lietas vienlaicīgi, tikai - izmantojot savas divas rokas... Bet mums vienmēr ir iespēja palūgt kādu palīgā, piemēram, Durgu – sievišķo enerģiju, tikai pašām nevajag slinkot un būt lepnām, bet atcerēties to pieaicināt nākt talkā!
Interesanti ir tas, ka pašas Durgas vārdā ir iekļauti visi aspekti, ko viņa ir nākusi šeit izlabot, pret tiem cīnīties, Durga simbolizē enerģiju, kas iznīcina visa veida ļaunumu:
DU – nabadzība, bads, ciešanas, slikti ieradumi;
R – slimības, nevajadzīgas piesaistes;
G – grēki, netaisnība, neticība Dievam, cietsirdība, slinkums.
Durga nozīmē “neuzvaramā”. Tā palīdz tiem, kas ir gatavi pārmaiņām un transformācijai, tiem, kas vēlās drosmīgi iet uz priekšu. Šī dievība vēl labu visiem un katram, pat tiem, ko iznīcina, jo viņa ir visu radību Māte (līdzīgi, kā baltu dzīvesziņā Māra). Durga ar savu klātbūtni un iejaukšanos rada iespēju un formu, dara visu, lai varētu notikt transformācija. Kā Dievišķā Māte viņa iznīcina disharmoniju, piepilda cilvēku ar spēku un izlēmību iet uz priekšu, pilnveidoties gan fiziski, gan garīgi
Durgas jantra var kļūt par aizsardzības talismanu, kā arī var palīdzēt uzvarēt savus trūkumus un sliktos ieradumus. Jantras radīšanas brīdī var ielikt sekojošus nodomus:
- Lūgt dot spēku uzlabot nepilnības, izlemt par labu pārmaiņām - pielikt punktu jebkāda veida attiecībām; uzveikt sliktos ieradumus un izlabot kļūdas, mainīt dzīvesveidu.
- Lūgt aizsargāt pret negatīvu ārējās enerģijas ietekmi; transformēt negatīvo enerģiju pozitīvajā; dot spēku, lai pārvarētu grūtības un šķēršļus.
- Lūgt to radīt miera un tīrības stāvokli.
- Lūgt tās palīdzību visdažādāko savu vēlmju piepildīšanai.
Durgas deviņi aspekti
Navarti svētki hinduisma zemēs notiek rudenī un ilgst deviņas dienas, tie ir saistīti ar cīņu, kas notika starp Durgu un dēmonu Mahishasura, lai svinētu labā uzvaru pār ļauno. Šīs deviņas dienas ir veltītas Durgai un viņas deviņiem iemiesojumiem – Navadurgai. Vēršoties pie katra no šīs dievības iemiesojumiem, cilvēkam tiek dota iespēja sakārtot sevi un dažādas savas dzīves sfēras, atkarībā no paša uzstādījumiem un nodomiem.
Pirms zīmēšanas uzsākšanas mūsu jaukā pasniedzēja Evita Sarma deva ievirzes un noskaņoja darba uzsākšanai. Pirmais no tām bija pret sevi izturēties labvēlīgi un atbalstoši, bez nosodījuma un “mērīšanās” (kam sanāk, kam – nesanāk) attiecībā pret citām grupiņas dalībniecēm. Tas nu tā kā bija skaidrs.
Bet otrs nosacījums mani pat nedaudz pārsteidza, jo pirms ķerties pie zīmēšanas, bija obligāta prasība palūgt savam vīram vai vīrietim, ja tāds ir, atļauju deviņas dienas krāsot jantras. Nav obligāti jāstāsta, kas un kāpēc – tas paliek pašas ziņā, tomēr bija nepieciešama vīra atļauja vai piekrišana. Jantra ir sakrāla lieta - cilvēka personīgā saruna ar Dievu, un šīs sarunas vienmēr kaut kādā mērā maina dzīvi... Ja ir ģimene, tad tas maina visas ģimenes dzīvi uz labāko pusi, savukārt, ja vīrietis nepiekrīt, tad tas var iedragāt ģimenes labklājību, jo vīrietis to neatbalsta. Kad es šo atļauju lūdzu savam vīram – viņš uz mani tā jocīgi paskatījās, sak, kad tu man būtu kaut kam atļauju prasījusi, vienmēr esi visu darījusi kā gribējusi, bet savu piekrišanu viņš man deva.
Pirmais piedzīvojums man sākās jau nākamajā rītā, kad sāku konstruēt savu pirmo jantru – es tā “pazaudējos” ģeometriskajos līkločos, ka jau domāju – nu redz kā, piedzīvojums tik tikko sācies, bet es jau netieku ne no vietas! Un tā nu – aicināju vīru talkā, lai palīdz man tikt ārā no šīs situācijas, un tālāk jau viss norisinājās bez aizķeršanās. Kad vēlāk par to dalījos grupiņā, tad Evita tikai nokomentēja, kāpēc šo atļauju mums vīrietim ir jāprasa – tādā veidā arī viņš uzņemas daļu atbildības – gan par procesu, gan par mūsu labsajūtu, gan par rezultātu.
Un tad es nodomāju – nu redz kā, mums, “emancipētajām” sievietēm, kas visur tikai – pati, pati varu, pati darīšu – ar savu “pārgudrību” un varēšanu nevietā mēs pašas bieži vien aizdzenam, no sevis attālinām vistuvāko un uzticamāko draugu, atbalstu un sargeņģeli. Tāpēc šo ieradumu – lūgt vīram atļauju – ir vērts un vajadzētu iedibināt arī citās dzīves sfērās, prieks un labums no tā būtu abiem. Pamazām es to esmu sākusi darīt, - neteikšu, ka tas ir vienkārši.
Jebkurā no deviņām dienām, uzsākot zīmēt jantru – laimei, sirdsmieram, uzplaukumam, ilgmūžībai, telpu attīrīšanai un svētīšanai, pārticībai un bagātībai – nemainīgs paliek visu jantru kopīgais pamatuzdevums - Dievišķās Sievietes, Dievišķās Mātes enerģijas klātbūtnes un izpausmes apzināšanās dzīvē. Katrā no šīm deviņām dienām manifestējas kāds no Durgas deviņiem aspektiem, ko pārstāv kāda no dievībām.
Lai arī nākamajā pavasarī visās deviņās zīmētajās jantrās ieliktie nodomi atšķiras no rudenī zīmētajām, Durgas aspekti un to secība paliek nemainīgi, aprakstā es stāstu par saviem pirmajiem iespaidiem jantru zīmēšanā - 2021. gada rudenī.
Pirmā diena |
To pārstāv Šailaputri jeb Kalna Meita, to pazīst arī kā Parvati. Viņa ir Dieva Šivas sieva - nesatricināma kā kalns, viņas lēmumi un griba ir spēcīgi un nemainīgi. Šai dievietei var lūgt spēku, noturību, pārliecību, spēju sekot saviem mērķiem un sapņiem. Kā jau iepriekš tika minēts, jantra ir mantras redzamā forma - dievības ķermenis, savukārt, mantra ir pati dievība, tādēļkatrai dievībai ir arī atbilstoša mantra. Ļoti palīdzēja zimēšanas laikā atbilstošās mantras klausīšana, varēja sajust dievības klātbūtni. Pirmās dienas atziņas: Nepadoties! Palūgt palīdzību, pateicība. Malacīte Es! Emocijas, koncentrēšanās. Patiess prieks par rezultātu, es to patieām paveicu! |
Otrā diena |
Brahmačarini - tā, kura ir pastāvīgā meditācijā uz Augstāko Būtību, Dievu. Brahmačarini ir ārkārtīgi dievbijīga un mierīga Durgas forma, un tā vienmēr ir meditācijā. Viņa ir pazīstama arī kā Aparna un Uma. Šī Durga forma ir saistīta ar nopietnām askēzēm, kuras viņa veica, lai iegūtu Šivu par dzīvesbiedru. Brahmačarini - esot pastāvīgā meditācijā, vienlaikus ievēroja visstingrāko gavēni. Šīs Durgas enerģijas godināšana cilvēkam dod spēku askēžu veikšanai un ierobežojumu pārvarēšanai, kaisles pārvarēšanai, spējai atteikties, paškontrolei, pareizas uzvedības izvēlei. Cilvēks iegūst veiksmi un uzvaru it visā. Otrās dienas atziņas: Pacietība, aizrautība, radīšanas prieks. Pateicība no visas sirds. |
Trešā diena |
Čandraghanta – drosmes avots. Tās vārds cēlies no Mēness (Čandras) sirpja, ko viņa nēsā galvas rotā, un tā forma ir kā zvanam. Durgai šajā aspektā ir desmit rokas, kur katrā no tām ir kāds ierocis – zobens, bulta…..zvans, kas aizbiedē un iebiedē ienaidniekus. Visi Dēmoni un dēmonu dēmoni ir šausmās, dzirdot viņas zvana skaņu. Piesaucot šo dievības formu, ieskanas zvaniņš un tiek sniegta acumirklīga aizsardzība. Čandraghanta var palīdzēt attīrīt ceļu no visiem šķēršļiem un grūtībām, iemantot drosmi līdz ar augstsirdību un pazemību. Tā var palīdzēt arī atbrīvoties no skumjām un sasniegt augstākos mērķus. Būtiski vienmēr rīkoties izlēmīgi, bezbailīgi, bet bez egoisma un netraucējot citiem. Trešās dienas atziņas: Mans šodienas stāsts ir par dzimtu. Jau konstruējot jantru, ieguvu daudz atziņu... Nu negāja viegli... Sajutu apņemšanos visu vērst uz labu, sajutu prieku, mīlestību, milzīgu pateicību pret dzimtu, sajutu atbalstu un mīlestību. |
Ceturtā diena |
Kušmanda vai Aštabhudža. Šis Durgas vārds ir trīsdaļīgs: “Ku” nozīmē mazs, “Ušma” – enerģija, “Anda” – kosmiskā ola jeb Visums. Kušmanda ir Vispārējā Māte, kurai ir spēks radīt Visumu. Dieviete ir ļoti laimīga šajā iemiesojumā. Viņa ir pats starojums, visas debess puses izgaismo viņas mirdzums. Viņas smaids ir radīšanas sākums. Tiek uzskatīts, ka mūžīgā tumsa izkliedējas, kad viņa smaida. Lai pielūgtu šo Dievietes aspektu, var ziedot ķirbi. Pielūdzot šo dievību, var atbrīvoties no slimībām un skumjām; pagarināt dzīvi, iegūt spēku, veselību un labu slavu. Ceturtās dienas atziņas: Kas manā pasaulē ir vērtības – to es ieliku šajā jantrā. Mīlestība, līdzjūtība, zināšanas un izpratne. Radīšanas prieks, detaļu pieslīpēšana. Aizsardzība un pārticība. Vibrāciju paaugstināšana. |
Piektā diena |
Skandamata. Skanda ir viens no Subrahmanjas jeb visdrosmīgākās Dievības vārdiem. Viņa ir pazīstama arī kā Padmasana, tai ir četras rokas, vienā no tām viņa tur savu un Šivas dēlu Kungu Skandu, otrā rokā viņa tur lotosu, ar trešo – svēta, ceturtā viņa tur vēl vienu lotosu; pati bieži sēž uz Lotosa vai jāj uz lauvas. Šī ir Durgas mātes forma, viņa ir ļoti dāsna. Simbolizē drosmi un sniedz slavu. Godinot šo dievību, var iegūt augstāko prieku pat šajā dzīvē. Piektās dienas atziņas: Šī diena man pagāja gaiša - gan meditatīva, gan darbīga. Un tad kādā mirklī iestājās pauze, ziņas, kas skar savējos, izsita no līdzsvara. Tad sāku zīmēt – manī atgriezās centrs un apņemšanās, sāku to jau krāsot, kad pamanu – nu nav taču zieda! Nu nē, lai vai kā, es plaukšu un ziedēšu! Skanda taču ir par nepadošanos! |
Sestā diena |
Katjajani - viņa ir dzimusi kā Katjas klana Sage Katjas meita. Šī ir meitas forma. Šeit viņa izpaužas kā mīloša meita. Viņa ir mīlestības iemiesojums, taču nevilcināsies dusmās piecelties, lai aizstāvētu patiesību un savus piekritējus. Viņa jāj uz tīģera un tur rokā dzirkstošo zobenu, lotosu, ar labo roku atvaira visas bailes un sniedz svētību. Prāts šajā dienā ir 6. čakrā jeb trešās acs līmenī, kas ļauj mums atteikties no sevis un nodot sevi Dieva rokās. Sestās dienas atziņas: Mans stāsts šodien būs par brīnuma radīšanu, jantru sāku zīmēt 6. mēnesdienā, kas ir brīnumu radīšanas diena, un tagad šo rakstu nu jau 7. mēnesdienā, kas ir vārda spēka diena. Mana pasaule ir mīlestības pilna, radu to pacietīgi, ar maigumu un sirdsgudrību, neatlaidīgi, soli pa solim! |
Septītā diena |
Kalaratri jeb Kali. Kalaratri ir tā, kas iznīcina neziņu un kliedē tumsu. Viņa ir pazīstama arī kā Šubhamkari. Tiek uzskatīts, ka šajā formā viņa uzvarējusi visspēcīgāko un ļaunāko dēmonu Rakta Biji (no kura vienas asins piles radās tūkstoš citu dēmonu). Šī ir visvardarbīgākā Durgas forma. Tā parāda, ka dzīvei ir arī ēnas puse - trakojošā Māte, satracināta māte daba, rada haosu un noņem visus piemaisījumus, piejaukumus, visu lieko. Viņas ādas krāsa ir tumši zila vai melna. Šo Durgas formu ir grūti vērot, tomēr tā ir īpaši labvēlīga ar savu ietekmi. Viens no viņas vārdiem tulkojas kā Nesošā labu. Viņa arī izlīdzina planētu negatīvo ietekmi uz cilvēku. Tie, kas godina šo Durgas formu, neizjūt nekāda veida bailes, ne no uguns, ne ūdens, ne no zvēriem. Kalaratri iznīcina visu nešķīsto, netīro, zemisko. Septītās dienas atziņas: Nevaru teikt, ka šodien jutos labi un priecīgi, Kali Durga mani ļoti uzrunāja – gribēju izmēzt no manas pasaules laukā visu, kas ir lieks, kas traucē, lai paliek tikai tas, kas ir tīra dievišķās mīlestības enerģija. Ļoti spēcīgas sajūtas pārņēma, tādas kosmiskas, ne no šīs dimensijas. Tagad ir sajūta, ka dvēselē ir gaišums, ka tā ir saņēmusi dziedināšanu. Sākumā uzzīmēju trīs apļus, sāku zīmēt Durgu ar trim džekiem (Brahma, Višnu, Šiva), kā saka Evita, jantrai ilgi neiezīmējās robežas, centrs jau pat krāsoties sāka. Tagad manā pasaulē viss ir kārtībā, arī ar robežām. |
Astotā diena |
Māte Gauri jeb Maha Gauri. Mahagauri nozīmē tīra, gaiša un mirdzoša kā gaismas stars. Viņa tiek salīdzināta ar gliemežvāku, mēnesi un jasmīna (mogra jeb kunda) ziedu. Viņa valkā baltas drānas. Šī ir Parvati forma, kad viņa veica askēzi, vēloties, lai Šiva viņu ņemtu par sievu. Šajā Durgas formā ir atspoguļota Tīrība. Astotās dienas atziņas: Mierīgs, rāms prieks, tīra, spoža gaisma. |
Devītā diena |
Siddhidatri. Šī Durgas forma novērš neziņu un piešķir augstākās garīgās zināšanas jeb zināšanas par Brahmu. Šajā formā Dievmāte piešķir siddhi jeb zināšanas. Šī ir diena, kad saņemam pelnītās dāvanas, saņemam vēlamo. Tie, kas kalpo šai dievībai, ir brīvi no kaisles un materiālām vēlmēm, viņi vienmēr grib būt Siddhidatri dievišķajās enerģijās. Sasniedzot šādu stāvokli, izzūd vēlmes - daļa ir jau piepildījusies, daļa tiek atmestas kā neaktuālas, prāts ir skaidrs un tīrs, izpratne - pilnīga. Pilnība, ko dod šis Durgas aspekts, ir tāda stāvokļa realizācija, kurā viss īstenojas Augstākajā būtnē jeb Brahmanī. Šajā dienā mēs varam sajust, kā apvienojas visi iepriekšējie astoņi aspekti, un mums tiek dotas garīgās zināšanas, kas sevī ietver visu materiālo un garīgo vēlmju piepildījumu. Svētajos rakstos ir dziedājums par to, ka Šiva caur viņas godināšanu saņēma zināšanas. Zināšanas, ko viņa sniedz, ir pilnīga izpratne, ka viss ir Dievs. Devītās dienas atziņas: Rītausma. Lēni, viegli un uzmanīgi pielaikoju sev jauno veidolu – jūtu, ka manī ir kaut kas izmainījies. Fonā skanot Erceņģeļa Metatrona Teta viļņu mūzikai 528 Hz frekvencē, jūtos gaiši un mierīgi. Kluss iekšējs prieks. |
Mēs esam paši savas dzīves, savas pasaules radītāji! To arī personificē jantra, ko zīmējot, mēs iesākumā radām savas jaunās dzīves maketu, kas ar laika nobīdi pārtop par mūsu jauno realitāti. Ieliekot tajā nodomu un pilnībā uzticoties, paļaujoties dzīvei un augstākajiem spēkiem, mums tiek dota iespēja pietuvoties dievišķajam radīšanas brīnumam, izmantosim to!
Izmantotie avoti:
www.yantra.lv/jantra/caurspidigas-jantras/durga-jantra/
www.lv.eferrit.com/kas-ir-jantras/
www.delfi.lv/orakuls/biblioteka/
https://www.floweraura.com/blog/navratri-the-9-avatars-of-durga
https://pixabay.com/
E. Sarmas nodarbību konspekti